Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning

Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning
Vi har genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning alla delar.

tisdag 26 mars 2019

spårdag

I söndags var det dags för mig och JoJo att ger oss ut i spåren igen. Denna gången följde Mickan och Ayla med.
Kanske har jag glömt skriva det men spårar för Sofie på Tassatorpet i Örkelljunga. En tjej jag träffade via min utbildning och som är grymt duktig. Samt lite kul att spåra på "det hållet". 
Idag var det sol , torrare men mycket vind. Fick ett långt spår fullt av klurigheter där JoJo startade lite  för snabbt och ivrigt och slarvade lite på första sträckan. Svårt att hitta rätt träningsläge då jag samtidigt vill att hon ska ha denna glädje och energi.

Men hon är otroligt duktig på att jobba och gå tillbaka hitta rätt och sen fortsätta.
Eftersom jag inte har en aning om vart spåret går är det bara för mig att hålla i linan och lite på min hund.



Nu ska vi ta mod till oss att anmäla till prov.



 Duktig JoJo som markerade klöven denna gång.

 Och en mycket mycket stolt matte!

För Ayla var det absolut första gången att gå ett spår och träffa på blod och en klöv. Att hon har en bra nos vet vi via nosework men hur skulle detta gå?
Andra gången Mickan prövar på viltspår så två nybörjare.

Ayla som alltid glad och lycklig när det hittas på något.
Fattade först inte vad det var Mickan ville och Sofie gav lite tips .



Sen gick det i rasande tempo


 Till hon bara tog helt slut
Fick lite hjälp och sen fann hon klöven och den gillade hon.

Ayla var så duktig. Ingen introduktion av klöv eller blod utan bara ge sig på ett långt spår med vinklar direkt och löser sin uppgift. Att hon tog slut i hjärnan för en stund talar ju bara om hur mycket hon använt den. Mickan var en så duktig förare med. Så stolt över dem! 






Inga kommentarer: