Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning

Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning
Vi har genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning alla delar.

måndag 27 maj 2019

ingen bra dag

Idag var det ingen bra dag på jobbet för mig och JoJo.
Hade anmält oss till öppenklass prov i viltspår även denna gång hos Liselott.
JoJo kändes taggad i bilen dit jag aningen nervös och är ju osäker i rutan.
Döm av min förvåning när hon gjorde en så snygg start till och med jag kände mig säker men sen....
Hon spårade inte alls fokuserat idag. Flamsade mest .jag har ju ingen aning om vart spåret går och kan ju bara gå efter min hund, men kändes allt annat än bra när jag såg att hon inte alls gjorde som hon brukar, 
sträcka 1 kryssar hon fram, jag känner första 25 m klockrent sen viker hon av och drar iväg för att  sen tillbaka och ringar i vinkel 1, sträcka 2 har hon en mindre tappt vilket inte är konstigt då hon inte använde nosen som hon skulle även vinkel 2 ringar hon, sträcka 3 återigen ett mindre tappt och där var det bloduppehåll. Just bloduppehåll brukar hon verkligen fokusera på och gå i spårkärnan, vinkel tre även där ett mindre tappt, sträcka fyra osäkert kryssande vinkel 4 ringning, sträcka fem där skottet gick  där jäklar visade hon vad hon kan och spårade klockrent på Jojo vis och klöven ringar hon in. Tog oss precis 45 m att virra fram. 
Domarens ord: Jättebra start och det det super men vid terrängskifte blir det problem som sen håller i sig fram till skottprövning där hunden får ny energi och blir spårnoga.
Pris 3

Plockar jag det positiva , vi fick till rutan och skott som hon aldrig tidigare gjort "tände" henne. Hon slutar aldrig jobba och jobbar självständigt (på gott och ont).

Tankar : 
brände hon massor av energi i rutan att hon inte orkade?
Eller kanaliserade hon inte doften tillräckligt för att "hålla`kvar den?
Njöt hon av att få ha matte för sig själv nu när jag sover hos valparna och Smulan och allt inte är som vanligt hemma?
Har vi spårat för mycket så det inte är lika kul längre?

Diskuterade om jag skulle direkt anmäla till ett nytt men kom fram till att vi har ju spårat mycket i vår och jag kommer helt enkelt göra ett uppehåll fram till juli/ augusti tar då ett prov utan någon träning innan för att se om det får henne att tagga till.
Om jag är besviken?
Självklart men det är så här det är.
I bla viltspår är det ju hundens förmåga för dagen som bedöms ingen annan kan påverka det. Alla hundar som människor har dåliga dagar. JoJo är trött ikväll men i spåret ja då blev hon lika glad som alltid när hon fann klöven. Att jag tyckte hon "sög" struntar hon fullkomligt i och såklart fick hon massor av beröm och godis. Nu laddar vi om!

Inga kommentarer: