Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning

Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning
Vi har genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning alla delar.

måndag 21 mars 2022

Spår och löp

 Yes nu löper även Maja !

Tid är bokad till nästa tisdag för progesteronprov. Eftersom det är Majas första kull vill jag vara säker på att vi prickar rätt dag. JoJo ska åka på date på fredag. Håll en tumme då . 

Förra helgen var Nike och Ayla ( min dotters hund) och provade på viltspår. Ayla har gjort det innan men för Nike var det nytt . Kan väl säga att för mig var det också nytt att spåra med något annan än en cocker. För nytillkomna läsare så kan jag berätta att spåra är bland det absolut roligaste jag vet. Tyvärr räcker inte tiden till så mycket som jag vill till att först lägga spår och sen gå. Så tycker det är kul när det dyker upp sådana här tillfällen. Kan säga att Nike var mest intresserad av allt annat än just spår 

Här är vi vid spårstarten. Den var hon nyfiken på men förstod inte riktigt sen vad hon skulle göra . 

Men att se fin ut och spana efter vilt kan man ju också göra. 


Till slut valde vi att hämta klöven så hon skulle få sniffa in sig på den. 
Lite läskig var den. 

Här försöker jag få henne att gå ner med nosen men njae gick sådär. 
Jag har ju spårat en hel del och har tre viltspårchampion och en del klarade anlagd prov då vågar nog skriva det med den erfarenheten. En jättegullig tjej som hade kursen men som var tydligt med att hon bara spårat på hobbynivå. Jag hade lagt upp det lite annorlunda och tror jag fått ett bättre resultat. Men som allting är detta en träning för hunden och även om jag inte tyckte det var så bra så lyckades ju Nike med hjälp hitta klöven och fick fin belöning. En bra erfarenhet till nästa gång. Hur gick det för Ayla då? 

Det ’sämsta’med kursen var att inte blod användes då vi var på allmän mark. Det har ju bara Ayla provat innan. Men för henne ramlade poletten snabbt och kolla på bilden hur hon klarade vinkeln : 

 
Tror att man via bilderna ser hur bra Ayla jobbar




Så kul att sen henne jobba. 
Så vi hade en mysig dag i skogen . 
Gäller ju passa på att njuta av det underbara vädret. 

Inga kommentarer: