Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning

Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning
Vi har genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning alla delar.

lördag 26 september 2009

Glad och ARG!!!

Tack underbara valpköpare för att ni kom idag och var så duktiga!!Jättekul att träffa er ,Freija och Herman. Valparna hade vuxit till sig och blivit jättefina. Fin kritik på alla även om de blev oplacerade förutom Herman som blev Reserv. Herman tyckte verkligen om att visa upp sig och gled fram som om han inte gjort något annat.
Freija var en liten Ior som hellre ville sitta ner och ta det lugnt så hon fick ha lite draghjälp av Lowa vars bekymmer var att där är bara en växel och det är full fart fram. Men alla stod bra och det är första gången de är på utställning alla tre och de är ännu unga. Lowas kritik löd så här:4 mån tik.Bra huvud och uttryck. Korrekt bett.Vackert hals,välvinklad fram. Bra bröstdjup. Tillräckligt vinklad bak.Bra ben och tassar. Önskar mer drive från sidan.Skjuter upp länden i rörelse. Pigg och glad. Alla valparna fick bra bröstdjup det tycker jag är bra. Mycket nöjd med dem.


Då kommer vi till varför jag är ARG det är Caspian jag är ilsk på. Han var så fin och visade upp sig så fint och vid sista uppställningen fick han syn på Ricco bakom sig och då skulle han bak till honom och när Caspian gör lekinviter låter han rejält och det kan lätt feltolkas som om att han är arg. Vilket han inte är för det finns inte en hund Caspian inte älskar och hade inte jag varit så korkat hade jag ju vänt honom om så han hade stått nos mot nos mot Ricco så hade han tystnat.Men jag mitt nöt kämpade med att få hunden till att stå rakt fram. Men det slutade med att vi fick lämna ringen. Nu var domaren inte helt konsekvent heller då hon tillät andra morra men men så är det men arg på honom är jag.Gratulerar de andra till sina placeringar. Kritiken löd:16mån hane.Vackert huvud och uttryck.Korrekt bett.Välansade öron.Snyggt ansatt hals. Vällagd skuldra. Ngt rak överarm.Bra bröstdjup.Välvinklat bakställ. Stark rygg.Snygg välskött vältrimmad päls.Rör sig med bra drive i steget runt om. Välvisad.

Jag avslutar med jä.....la hund.För det är synd att om det finns det de som får fel intryck av denna underbara hund.

5 kommentarer:

Sandra sa...

Tack för en rolig dag :) Vi hade jättekul trots att det inte blev någon rosett :) I malmö tar vi dem :)
ps Tacka mickan och lowa för att de var så snälla och agerade draghjälp åt min "benlösa" vivve :)

Anonym sa...

Håller med föregående skrivare... ;o) Tack en härlig dag med "Coola Cox"... /Kramar

herman sa...

Tack för en fantastisk dag! Det roligaste var nog att få träffa er alla. Trots inga rosetter så tror jag vi hade de lyckligaste hundarna. Det var inga ledsna hundar i burar utan en STOR familj som pussades, rullade runt i vått gräs och hade jätteroligt!
Nästa gång finns där nog en domare som inser vilken förstaklass familj Coola Cox är!!

Katarina sa...

Men Caspian fick ju ett fint omdöme i alla fall!
Och Lowa också! Grattis alla!

annette sa...

Jag tycker att era hundar är värda alla rosetter man kan få men jag måste säga att jag fick ett gott skratt när jag såg bilderna på Freija.