Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning

Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning
Vi har genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning alla delar.

söndag 6 september 2009

MH-test

Idag har jag,Caspian,Gunilla och Ceasar varit i Tollarp för att göra MH-test på våra killar. Videokameran stått på laddning hela natten och andra kameran också fullt batteri...trodde jag. Antagligen har videokameran stått på on hela tiden och därmed laddats ur lika snabbt och minneskortet tog slut precis i början i vanliga kameran och Gunilla vågade inte radera vilket jag förstår så av kort blev det nästan inget. Så trist=( har hela Tindras MH på film och hade så gärna velat ha även Caspians.Får skylla mig själv och mitt slarv att inte kontrollera bättre men vi hade extremt rörigt här hemma igår med en home makeover som bla innebar ett trimrum till mig. Men åter till MH.


Vi startade med att passera publiken för att gå fram till vår testledare som vi båda skulle hälsa på. Sen skulle han ta Caspian och gå iväg med honom en bit och tillbaka där han sen skulle känna igenom honom. Caspians reaktion. Matte jag vill tillbaka. Sen skulle vi får igång leklusten med en trasa


Vilken leklust kan man undra? En gammal trasa var väl inget kul fanns så mycket annat gått att lukta på, efter det var det dags att jaga kaninen. Första försöket gick kanonbra han drog i väg som som ett skott efter den och tillbaka till matte andra försöket mindre bra varför jaga låtsats kaniner när skogen är full av riktiga och iväg han drog på kaninjakt. Pinsamt är väl ett allt för snällt ord. Borta var han och det var bara att ge sig ut i terrängen och han var ..borta efter en liten stund började han (kanske) inse att matte inte lät allt för glad och efter ännu en liten stund ja då kom han. Tror det pös ur öronen av ilska på mig då. Till mitt försvar är att eftersom jag är så ormrädd har Caspian inte fått mycket skog i sommar och inte lös heller klart han tar chansen..Det han däremot klarade alleles utmärkt var när jag skulle stå helt stilla och vara helt passiv mot honom i långt koppel då först satte han sig och sen la sig lugnt ner. Det har vi tränat mycket på tur med en pratglad matte så såna stopp är inga ovanliga=) Sen var det dags för momenten med en utklädd figurant på avstånd som han skulle springa fram och ta kontakt med och leka. Jodå han sprang iväg men tvärstopp ca 10 m ifrån vänder sig om och undrar matte var är du? Jaha du är kvar och sen tillbaka och sätter sig snyggt bredvid mig.Då var man minsann helt plötsligt intressant igen. Ungefär här tog minneskortet slut.

Sen vardet dags för overallen som flög upp aningen läskigt till en början men när matte visat att det var ok så var det ok för Caspian också. Sen var det "rasslet" ett oväntat högt skrammel som dyker upp. Inga problem gick självmant fram och undersökte vad det är var för något. Nu började jag bli lite nöjd över honom=)

Nästa moment var spökena och de gillade han inte. Skällde som en galning på dem på behörigt och tryggt avstånd han satte sig hos Gunilla. Gick inte fram till dem för än vi lockade och han fått följe av Gunilla. Sen det sista momenten som var skott prövningen. Han var totalt oberörd av alla 4 skotten.


Är väldigt nöjd med både Caspian och Ceasars resultat. De var väldigt lika i mycket och i jämförelse med Tindras MH. Sen är det ju väldigt kul att göra testet så det var ett nöjt och trött gäng som åkte hem.

Caspian fick sitt kaninjaktsstraff ikväll då kam och borste åkte fram för att få ut alla gröna klistriga frön som han lyckades kleta in sig i under jakten.

2 kommentarer:

Sandra sa...

GRATTIS!!!! duktiga kille....det var ju skitkul för oss bloggläsare att han drog till skogs....fniss..tack för det Caspian :P...ha,ha,ha...Trimrum??? Är det hos dig jag skall boka trimtid för Freija då eller? :) Kom på att det är dags att ta tag i det nu....skall Lowa "hyfsas" till innan utställningen?

Katarina sa...

Jag lär mig mer och mer genom bloggarna - nu vet jag vad MH test är. Skönt att killarna klarade det bra...tror inte Nanna hade gillat skotten.