Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning

Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning
Vi har genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning alla delar.

tisdag 5 juli 2011

På tiden

Var innne på cockerklubbens sida och läste på de nya valpförmedlingsreglerna.
Kan ärligt känna äntligen på en punkt närmligen denna:

Lägsta ålder för hane på valphänvisning, enligt Årsmötesbeslut 2011
Motivering: Hanhundar ska ha uppnått 2 års ålder vid parningsdebut. Hanhundarna ska vara fysisk och psykiskt mogna (fullt utvecklade) innan de går i avel, och att allvarliga sjukdomar med relativt tidig debut skall hinna upptäckas och begränsas i spridning. Mötet beslutar att bifalla motionen. Den nya lägsta åldern vid parning av hane är 24 månader och gäller fr. o m. 2011-07-01.


En åsikt jag tyckt länge. Om man tänker på utveckligen så är ju en hane eller för den delen tik inte färdigutvecklad vid 1 års ålder. Det hände mycket i kroppen både fysiskt och psykiskt. Och framför allt varför ska man ha så bråttom? Uppfödning är ju ett långsiktigt arbete. I allfall för mig. Skynda långsamt det är min filosofi.

Fast jag önskar ju att Lowa kunde skynda lite med att börja löpa. Herregud hur länge ska fästemannen behöva vänta?
Ve och fasa om han tröttnar;)
Kram på er alla!!!


4 kommentarer:

Eva sa...

Håller helt med dig!
De behöver ju t.o.m. den tiden för att vara helt könsmogna. Tycker också att detta visar en större omsorg om den mentala hälsan och att man påpekar att man inte bara ska se till utseendet. För som du skriver så är de ju inte vuxna förrän där nå'nstans. (Om nu "karlar" nå'nsin blir vuxna...) I den åldern nå'nstans tycker iaf jag det är lättare att se det verkliga lynnet. Med mina har det kunnat hända en hel del fram till 2 och t.o.m 3 år! (Verkar mest gälla hanar dock:))

Sandra sa...

Bra att det finns regler som styr upp hur det skall vara både gällande ålder och antal kullar tycker jag, vi vill ju ha fina friska och glada vovvar :) Vi får väl se när Lowis löper...kanske syrran hinner före denna gång ;)

Valle med flock sa...

Jättebra regler, tycker vi! Känns mer seriöst.

Malin sa...

Konstigt tycker jag, att hanens debutålder är högre än tikens, han ska ju trots allt "bara" para, hon ska ju sen gå dräktig och sköta om en kull.
Visst är det trist att gå och vänta, Alice sena löp var nog det värsta och det är SÅ skönt att hon äntligen är parad, bara 4 månader "för sent"...
Kram