Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning

Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning
Vi har genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning alla delar.

torsdag 22 september 2011

Trim och lydnad

före

Som jag skrev i förra inlägget hade jag en fullspäckad vecka framför mig och en av eftermiddagarna var bokad åt Thea som skulle få sin första riktiga trimning. Dvs snyggas till lite och plockas där det lossnade. Som ni ser är hon en liten new foundland nu.

Thea var jätteduktig. Satt stilla och lät sig snällt både bli luggad och rakad. Men det är ju klart matte stod ju bredvid=) Hon är otroligt matte kär.

 När hon var färdig var hon så fin så en lite mer cockerlik new foundland.
och trött blev hon

I måndags var det också avslutning på valpkursen. Denna gången var det tävling!
 Ett moment var att kopplet var utbytt med ett plastband sådant där tunt som gör jättelätt i sönder. Vi skulle ta oss från kon 1 upp och runda kon 2 och tillbaka och de vars band var helt fick 10 p. Det var en baggis för Lowa men att sitta kvar när matte gick iväg det var lite jobbigare där tog hon ett par steg. Men roligt hade vi alla där. Nu får jag se om vi går fortsättningskursen i oktober eller jag väntar in apporteringskursen i vår.
Sen har ju jag och Caspian varit på lydnadskursen igen.
Fattar knappt det själv men jag tycker det är kul och kanske viktigast Caspian tycker det är kul!
Han gjorde mig extra stolt denna gång. Nästan direkt fick han syn på ett gäng kaniner
som nog tyckte det verkade kul med kurs och därför deltog på sitt lilla sätt i slutet av planen.
Tänkte för mig själv att idag är det kört. Vi första inkallningen såg jag Caspian fundera ska jag ta matte eller kaninerna och han valde MIG. Med andra ord han gillar det vi gör.
Vid linförigheten och han skulle sätta sig , satte han sig urfint vid min sida men med baken framåt och huvudet mot kaninerna. Såg för tokigt ut.
Hem läxan bestod av att klicka igång han på att ta apporten.
Supernöjd och glad var jag när jag åkte hem.
Hemma har Thea och Teddy sin lilla kamp och djuren.
Teddy favorit sak är en sådan här;
Han har tre stycken som han vårdar ömt och han bär alltid ner dem i tv- rummet så ingen annan ska röra dem. Men nu vann ju Thea en sådan och hon kom på att de är ju lattjo. De är ju så kul och piper. Så numera bär Teddy ner dem och Thea bär upp dem.

Har man inte att göra så skaffar man sig!

Imorgon är Uffe och jag lediga och min käre man tyckte vi skulle åka till gula kassarnas paradis.(Jag vet han är unik) Ni tror väl mig knappt när jag först sa NEJ. Fast jag ångrade mig snabbt så nu blir det på fyllning i godisförrådet.........hundarnas alltså.


6 kommentarer:

emma och malte sa...

Så fin hon är, lilla thea :-) Och vad stor hon har blivit!

Katarina sa...

Så stor hon har blivit redan! Och fin!

Grabbarna boys sa...

Så himla söt o fin är hon.
Vov på er så syns vi på söndag!

Malin sa...

Å, vad hon är söt lilla Thea, som socker!
Kram

Anonym sa...

Å vilken skillnad det blev på Thea!
Ja att det bara kan bli en sådan skillnad!
Så super söt hon är!

Å va härligt att få åka till Ullared!
Skulle med gärna vilja men tyvär så säger kroppen Nej å åter nej får vara tacksam att man just nu lyder kroppen.

// Ricco & Towe & Alfons

Anonym sa...

Jag håller tummarna för er, inte behöver du vara nervös inte! Är det lilla Thea som ska ställas? Hon är så söt =)
Jag har inte "hängt" där så mycket heller, men kikat in då och då och last lite, har inte gjort många egna inlägg alls faktiskt! Råd får jag av min uppfödare och mina hundkompisar, bloggen är ju också ett suveränt forum där man kan få och lämna tips och uppmuntran =)
Lycka till imorgon, ser fram emot uppdatering! Kram Cockerbloggen (Jag kan inte kommentera med mitt bloggkonto)