Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning

Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning
Vi har genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning alla delar.

fredag 25 april 2014

spårträning

Idag var det dags igen att träffa Liselotte. Tredje gången för mig och Mimmie andra gör Ellie och Gunilla.
Mimmie är på väg in i höglöp så det skulle bli intressant att se om hon lät sig påverkas av det.
Fokus på träningen just nu är sökruta och svårigheter.
Mimmie har ju klarat anlagsprovet och nu är det öppenklass prov som är målet men viktigast att vi båda gör något vi tycker är kul!
Mimmie först ut.
I sökrutan fanns hennes spårstart och bredvid en tre dagar gammal spårstart.
Vilken skulle hon ta.
Matte bli visad sökrutan.
Vi börjar med att söka fram start. Mimmie har ett tydligt kroppsspråk som gör det lätt för mig att läsa henne.
Hon nosade på gamla starten för att gå vidare till nya.
Parallellt med hennes spår gick det gamla och där var färska djurspår också så en viltstörning fick hon också. Mimmie har ett högt tempo men en spårvilja som är enorm.
 Ger sig aldrig jobbar och jobbar.

 Tog ett bad för att svalka av sig och spårar sig fram till sin klöv. Definitivt inte alltid lättaste vägen för mig.
Efteråt blir man så här fin i pälsen


 öronhänge ala naturell

 Duktiga tjejen!

Färdiga och på väg till bilen.

 Sen var det Ellie och Gunillas tur.
De tränar anlagsklass spår.
Ellies andra spårtillfälle och det kunde man inte tro.
Hon spårar så säkert. Har ett bra tempo och spårar säker.
Bloduppehåll eller vinklar är inga problem för henne.
Gunilla är ju också en erfaren förare och de är ett bra team.


 där var den markerar klöven tydligt
 massor av beröm

 Klart!

 Vi är så nöjda med våra hundar och upplägget på vår träning.
En härlig dag i skogen och jag är mycket glad över Mimmies tempo ,det ger mig inte en chans att se något jag inte vill se tex orm.














Inga kommentarer: