Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning

Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning
Vi har genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning alla delar.

söndag 1 maj 2016

Utställning!

Idag ska ni veta att ett under har skett eller ska vi kalla det mirakel =D =D
Uffe som i alla år svurit att aldrig han ska åka på utställning. sicket trams
mm. ( ja ett undantag i höstas för att skjutsa Mickan räknas inte)
Men alldeles frivilligt åkte han med mig till Osby brukshundsklubb idag
för deras välbesökta och trevliga utställning.
Det var Fidelie och hans Smulan som skulle springa vänstervarv idag.
Smulan som när hon fick på sig utställningstäcket i morse ställde sig och pep  vid dörren.
Henne släpper man inte ut utan uppsikt en sådan här dag. Möghonn som hon är.
Men tokhunden sprang till grinden och satte sig. Hm en utställning och redan fattar och tycker det där kul?
Nja fattat att vi skulle iväg men jag hade inte anmält till känguruhopp tävling vilket lilla damen trodde.

 Men otroligt glad att hon tycker det är kul.
Bryr mig inte så mycket hur hon springer eller låter sig ställas än så länge.
Men tyckte hon var duktig ....trots allt.

En jättetrevlig domare som tyckte jag hade en underbar social hund.

Kritiken för dagen: Feminin ung tik. Feminint huvud och uttyck. Mörka fina ögon. Korrekt bett. Tillräcklig hals. Tillräckligt förbröst, skulle behöva mer bröstdjup. Tillräckligt vinklad fram. Bra bak. Rör sig bra bak , slarvigt framm. Fin päls!
Placering  HP
Domare Anna Friberg

Husse som var dagens kameraman slösade inte så överdrivet med att ta kort och inget blev det på fina rosetten.

Sen var det dags för Fidelie. Om smulan tog känguruhopp testade Fidelie grävlingsvarianten
eller nosvarianten. Tyckte inte det var speciellt kul att springa ,fick verkligen dra med henne för att få fart på henne.
Hon gjorde vad jag begärde men inte mer.


Fidelies kritik:
3 årig tik av mkt god typ, feminint huvud och uttryck. Bred i skallen. Skulle ha mörkare ögon.
Korrekt bett. Tillräcklig hals. Något framskjuten skuldra. Tillräckligt förbröst. Skulle ha mer bröstdjup. Något sluttande kors. Passande vinklar. Rör sig rastypsikt. Trevligt temperament.
Placering 5 reserv.

Ja vad ska man säga om den. Bred skalle nja otrimmad skulle jag vilja säga vilket ger ett brett uttryck.
Eftersom jag varit sjuk har jag inte orkat trimma som jag brukar , mörkare ögon?
Fidelie har väldigt mörka ögon för att vara en brun. Brun har ljusare ögon i regel än de med svart anlag.
Men som sagt en jättetrevligt domare och Fidelie gjorde inte sitt bästa.
Ni skulle sett vilka rörelser hon fick ute på parkeringen när hon lyckades dra av sig kopplet och drog till skogs =D
Det kan vi kalla stolt hållning, utmärkta steg och bra fart.
Bra fart på husse och matte med !
Men hon drar inte så långt som tur är, vände om när Uffe visslade och hoppade snällt in i bilen.



Inga kommentarer: