Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning

Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning
Vi har genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning alla delar.

onsdag 1 december 2010

Rädd

Helt underbart vinterväder idag så in med hundarna i bilen för att gå på ett nytt ställe jag fått tips om av en jobbarkompis.
Alla njöt av det fina vädret
Men efter en stund började "olyckorna" Muffin trasslade in sig rejält i flexikopplet. Har sagt det förr jag HATAR flexi men nu när hon löper vill jag ge henne lite utrymme att springa trots att hon får vara kopplad. När jag ska reda ut det visar det sig att under oss är det vatten och isen spicker och Muffin blir blöt. Med -5 ut vill jag snabbt till bilen och få henne varm och då började det riktigt otäcka.
Övriga hundar springer ju lösa och jag känner inte till terrängen då mitt i allt dyker ett gäng ankor upp vad i helskotta finns inte där jo en jäkla damm eller något hälften igenfrusen och hyfsat stor. Vad gör Caspian? jagar ankorna och halkar alà Bambi i vattnet och kan inte komma upp. Jag knyter Muffin kastar ifrån mig kameran och rusar fram. Vet ju inte hur hållbar isen är eller hur djupt där är,då kommer Tindra i full karriär och rätt i vattnet hon med. Jag halvt hysterisk krälar ut till kanten Tindra simmar mot mig får tag i halsbandet kopplar henne och drar upp henne binder henne i ett träd i jakten på Caspian som nu börjat simma efter ankorna och inte är ett dugg intresserad av mig. Jag vrålar på honom och plums då är Lowa i vattnet och Tindra drar loss grenen hon är bunden i för där är ju massor av ankor på landet också så hon far iväg med koppel och gren. Min tanke skit i henne måste upp med de andra. Lyckas få upp Lowa också som hänger på Tindras ankjakt. Caspian vägrar komma paniken hon mig är total. Det är ju så kallt både i vattnet och på land är livrädd att han ska krampa och komma under isen är på väg att hoppa i då jävlar kommer Tindra och vad gör hon ....i vattnen. Men hon var kvar vid vattenkanten så upp med henne kvickt. Till sist får jag tag i Caspian och får upp han.Så jag låg på mage krälandes runt dammen för att fördela tyngden hade den varit djup kunde det ju ställt till problem för mig att ta mig ur och jag druttat i
 Tre vilda hundar, vad sjutton kallt? det finns ju fler ankor. Drar de med mig bort och knyter loss Muffin som var vild efter ankor även hon, samlar ihop grejerna och bråttom bråttom till bilen. Men då ska de skita hela gänget. Till slut var vi framme in med allihopa. Inget tikskydd på Muffin utan alla i samma bur tänkte så här att han är så nerkyld att han aldrig skulle få till det vilket stämde. Skyddet låg på bilen och flög all världens väg när jag körde kan nog ställa undringar vad det är för den som hittar det. Vägen var såphal så fick krypa fram. Ringer Mickan för att hon skulle stå beredd med handdukar och filtar men ingen hemma. Trodde jag skulle bli tokig!!!!
Till slut rullade vi på tomten. In med gänget och sen gick fönen varm och som tur kom Mickan och Anton och kunde hjälpa till.
Fy sjutton vad jag var rädd bland det värsta jag varit med om i hundväg hoppas nu de inte blir sjuka och att allt går ok med Tindras mage.
Mickan gav mig en blåsning som heter duga om att man ska ha hundarna kopplade för då händer inte sånt här.
Några bilder innan katastrofen:




12 kommentarer:

Sandra sa...

GUUUD vilken MARDRÖM!!!!! fy så otäckt....förstår att du fick PANIK!!! Håller tummarna för att de klarade vinterbadet utan förkylningar. Kram

Katarina sa...

Att du hade sans och balans över huvud taget beundrar jag! Kan inte ha varit lätt!!! Fy, så det kan gå. Hoppas de har repat sig allihop - och du också!
Kram!

Susann Larsson sa...

Usch, inte roligt alls. Vilken upplevelse. Hoppas allt gick bra med lilla Tindra. Ja övriga gänget också så klart. Förstår nu var Victors "ouppfostrade" sida kommer ifrån..;)

anette sa...

Hej

Usch vilken promenad ni fick.... Tur att allt gick bra till slut! Kan känna paniken när jag läste det...

Kram

Marie sa...

Usch, vilken hemsk promenad det blev! Förstår verkligen att du fick panik, men tycker det låter som att du agerade väldigt klokt ändå. Hoppas nu att alla förblir friska!
Kram!

Grabbarna boys sa...

Vilken mardröm alltså!!
Det där vet i tusan om vår matte rett ut.
Tänk att fåglar kan vara så intressanta egentligen??
Du är verkligen en räddare i nöden matten Carina!!
Vov från grabbarna boys!!

Eva sa...

Fy ett så'nt äventyr!!!
Tur de hade en matte som kunde hålla huvudet så "kallt" med sig!
Måste erkänna det kom ett skräckblandat fniss här när du skriver om hur fler och fler hundar lägger sig i/sliter sig loss. Attans jyckar att ställa till det!
Hoppas ni alla håller er friska!
Gruffa gärna på busfröna från mig, man FÅR inte skrämma sin matte så där!!!!

Elons matte sa...

men fy vad hemskt, känner nästan paniken komma bara när jag läser om det. Tur kanske att Elon är enliten badkruka. Du måste ha blivit precis slut ! Skönt att allt slutade bra och jag hoppas attd et går bra nu de närmaste dagarna, så ingen blir sjuk på något vis. Hälsningar Elons matte

Kylle sa...

Herre Gud Carina vad sysslar ni med där borta...
Skönt att det slutade väl.

Sanna, Sheila och Sammy sa...

Detta låter ju helt fruktansvärt. Usch! Kunde ju gått helt åt skogen, SÅ skönt att ni alla är oskadda! Hoppas att hundarna klarar sig undan förkylningar och annat nu. Värmande kram från oss!

cockettsriccardo sa...

Oj vilken promenad det blev.
Å vilken tur att du fick demsamlade och till bilen .
Hoppas du inte själv nu blir sjuk mitt i allt.
Vet att du inte dricker kaffe men kanske lite varm cholkadmjölk.
Var rädd om dej.
Kram Towe & Ricco

Madde o Teddy sa...

Oj då vilken hemsk promenad det blev, men vilken tur att den fick ett lyckligt slut i alla fall. Kram