Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning

Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning
Vi har genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning alla delar.

måndag 13 februari 2012

cockerfärger

Finns det ju en hel del av .Satt lite mest för skoj skull och räknade efter hur många färger jag fött fram på de fyra kullar som hitintills är födda i kenneln. Det blev en del.

I kull ett med fyra valpar blev det en stor färgmix
Pappan i den kullen är Lönnbackens Saltet Liqourice en fin svart hane


Caspian
Black&tan
Nanna
Golden

Ceasar
Röd

 I kull 2 bestämde vi oss för att åka till Göteborg och hälsa på den fina sobel killen Line Sam Love att First Sight.
Och love blev det och 5 fina valpar blev det och en ny färg såg dagens ljus i kenneln

Lowa
Sobel

Numera är inte sobel färgen godkänd längre i någon variant bestämt ifrån England.

Nu hade jag fått lite smak på sobel och bestämde mig för att ta en fin sobelkille även i kull tre.
Denna gången föll valet på Cockett`s Prince of Bright Dreams.
Till min förvåning tittade två st orange roan killar ut i en kull på fem där tyvärr två gick bort därav en sobel.
Nu fick jag bekräftat dock att Tindra var bärare av den brokiga genen.
Valle
orange roan




Då blev ju lusten så klart stor att para henne med en tanfärgad brokig hane för att se om hon hade ett eller två tan anlag.
Valet föll på Battis Quality.
En fin blue roan &tan tecknad hane .
I den kullen föddes det fyra fina pojkar och två nya färger såg dagens ljus i kenneln

Aldo
blue roan&tan

och
Boris
Blue roan
med detta fick jag också bekräftat att Tindra endast har ett tan anlag



I senaste kullen var det Tindras dotter Lowa`s tur att få bli mamma.
Ett val jag gjort sedan långt innan var en liver roan&tan hane nämligen Cockett`s Matteo.
Det skulle bli spännande att se om Lowa lämnade liver och om hon lämnade tan.
I den kullen kunde jag inte heller klaga på färgkompotten. Fem valpar fem färger tyvärr klarade sig inte en valp men tre nya färger så åter dagens ljus i kennel  .

Othello
Liver&tan



Elton
liver roan&tan
Elvis
svart



 Så totalt har jag lyckats få 10 olika färger av totalt 16 på endast fem kullar.
Känns allt lite kul.
Men mina planer och förhoppningar är att det ska komma några färger till på min CoolaCox palett så småningom.

6 kommentarer:

Grabbarna boys sa...

Häftigt med alla färger du fått...undra vad som ploppar ut nästa gång det är dags!!!
Och härliga bilder på snövovvarna från igår.
Hoppas du inte har allt för ont från din lilla olycka!!
Ha det så bra.
Vovo o kram!!

Emma o Malte sa...

Vilka fantastiska valpar med så härliga färger!! Vi gillar Coolacox super mycket! :-)
Kram

Malin sa...

Härligt med alla färger! Här får vi blue roan, blue roan/tan och... blue roan ;-) Vill gärna få till orange oxå...
Kram

Sandra sa...

UNDERBARA små färgklickar

Katarina sa...

Vilken fin palett - till och med en GOLDEN!

Anonym sa...

Älskar Coola Cox paletten, ingen konstnär i världen kan klaga på den ;-)Helst inte orange roan-klicken ;-)
Kramar från Valle m fam