Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning

Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning
Vi har genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning alla delar.

torsdag 22 juli 2010

Smeknamn

Satt och tänkte på det här med hundar och smeknamn. för visst är det så att även om de har ett namn så har man ett eller flera smeknamn på dem. tex:


Teddy kallas lika ofta Teddan och vid promenader Teddy tvärstopp gissa varför? Eller blir det teddybjörnen.
Teddy flyttade in till oss som 1-åring och hette då Fidel efter Fidel Castor och det gillade inte jag Uffe började kalla honom Fiddèl men jag ville Teddy och så blev det. Hans förra ägare var inte stormförtjusta i vårt namnbyte.



Sen har vi då:

Tindra som jag oftast kallar tösen för det är ju min lilla tös eller Tindrisen vilket Mickan ofta använder. När vi skulle döpa henne en gång gick diskussionerna höga. Daniels förslag var Susanne och det tyckte inte jag på en hund. Till slut vann mitt förslag man brukar få som man vill om man bara gör det på rätt sätt eller hur;)












Sen är det:
Caspian som det är mest "synd" om för mig är han prinsen eller min lille prins medan Mickan och Anton kallar han för korven. Hm prins eller korv kanske en prinskorv. Skulle ju från början heta Bastian men Daniel började kalla honom Basse och det ville vi(Mickan) inte ha som smeknamn.Han skulle ju bli Mickans hund var det tänkt men se det tyckte inte Caspian han ville vara min hund och en större mattegris är nog svår att hitta.
Återstår då:

Lowa den som har varit svårast att döpa och faktiskt hette Mika ett par veckor. Jag kallar henne för Lovisen och ofta även Mickan och Anton medan Daniel kallar henne Loffan. Hon kommer på allt. På promenader kallar jag henne pesten hon är inte kul alla gånger när hon ska busa upp Caspian genom att hoppa på honom och bita i honom allt för att få upp farten lite.

Vad kallar ni era hundar?

11 kommentarer:

Marie sa...

Roligt att läsa om dina hundars smeknamn! Visst är det så att de oftast får många "namn", men kärt barn har många namn heter det ju! Korven var väl lite taskigt om Caspian, gillar Prinsen mycket mer!
Vår Abbe kallade jag ibland för Rottis när han var valp för han var en ganska krävande valp och jag sa att han var som en rottweiler i en cockerkropp. Annars är det Abbebabbe, Abbebus och Abbis fast faktiskt oftast bara Abbe. Ibland blir det Teddybjörnen utifrån hans kennelnamn.
Vår Elof kallar jag väldigt ofta för Plutten! Han är ju min lille plutt och även om han nu måste räknas som en stor kille är han och förblir min plutt! Kallar honom även ganska ofta för hans kennelnamn Lakritspuck.
Ja, det var vad mina hundar kallas här hemma. Kanske inte konstigt att de inte alltid lyssnar när man ropar deras namn! Kan ju bero på förvirring om vilket namn som gäller, hihi!
Kram!

Sandra sa...

Kära barn med många namn ;) kul inlägg att läsa :)

Freija brukar jag/vi kalla för Freijsan och Zamantha som hette så när vi köpte henne när hon var 2 år brukar vi kalla för Z:a, eller Manta. När vi fick henne försökte vi döpa om henne eftersom vi inte tycker att Zamantha är ett superfint namn...kanske för att vi är uppväxta under Samantha Fox tiden...fniss...men det var svårt för hon lyssnade bara på det så det blev inget namnbyte :)

Eva sa...

Och vilken hund bryr sig?!? Om du bara har rätt tonfall så---
Dandy var "Dandy-pandy"
Doglass vlev "Kejsaren" (Nej, han förstod inte ironin....)
Brandy - tjuven
Mimmi - Misevimsan (Vadå?? JAG????)
Teddy - Teddy peddy- plutten
Oskar - "Pjåskar"
Kasper - faktiskt utan!
Jesper - guldpojken!
Assar - "hörru galenpanna" är väl det han hör mest:)
Och "korven" är ändå min favorit! Pussar till honom!

Malin sa...

För mej är smeknamn lika med kärlek! Hundarna har så klart smeknamn de med, tror faktiskt jag bloggat om det för längesen =)
Hos vetrinären en gång hörde receptionisten fel och trodde att Haddock hette Paddock?!?! Efter det blev han kallad Paddis, men även Paddy, Haddis och Sluggo. Vera kallar vi för Pera, Peri och mjukis. Oliver blev Bollis, Lille bebis och lillefot hahaha,ibland undrar jag vad jag får allt ifrån... Men dom lyssnar till alla sina "namn" och blir så glada!
Kram

Grabbarna boys sa...

Ja, och vi får också heta en massa olika namn.
Athos brukar bli Plathos.
Abbe brukar bli Flabbe o lille skrutt Teo det brukar bli mattes lille skrutt.

Men visst har de sina egna små namn och det tycker jag de ska få ha.
Caspian, Tindra, Lowa o Teddy har dunderfina extra namn.
Nej, nu måste vi nog få matte i säng.
Han har varit inne o rantat runt på Östersjöfestivalen hela kvällen/natten.
Vov från grabbarna boys!!

Madde sa...

Vi brukar nog kalla Teddy för killen eller pojken typ. Ofta blir det "Duktig kille" Ha en skön fredag. / Madde

Katarina sa...

Mimmi kallades oftast för Mimmsan och Nanna heter ofta Nannisen. Låter lite barnsligt när jag skriver det, men det 'bara blir så', faktiskt. ligger nog någon sorts kärleksförklaring i smeknamnen. Leia heter bara Leia än så länge - hon måste ju lära sig namn först innan det kan bli tal om något smeknamn. Vad det blir så småningom återstår att se.
Kram!
PS Korven på Caspian tycker jag var elakt. Han som är så smal är ju verkligen inte någon korv. Bara väldigt tjusig!

TYSON OCH GÄNGET sa...

Vad skoj läsning :-) har inte direkt några smeknamn på vovvarna förutom samlingsnamnet killarna. Tyson blir ibland kallad köttbullen för han liknade en när han var liten hihi. Namnen de fick var väl genomtänkta långt innan de kom hem till oss och det är jag och Tim som har bestämt dom ihop... Ha en härlid dag, kram

Susann Larsson sa...

Anton brukar kallas Ante-Vante eller ElefAnton. Victor kallas ofta Vicke-Picke eller LillVicke. För övrigt tycker jag att Susanne var ett alldeles förtjusande namn till en hund också. Mycket stiligt:)

cockettsriccardo sa...

Ja visst e det kul med smeknamn!
Ja man har många smeknamn på sina små sötnosar.
Riccardo kalas ju Ricco -Gossen, ponken, pågen
Riccardo är när det är allvar.
Ha det gott.
Vov vov Ricco & Towe

Malin sa...

Löjliga Teddys förra ägare var, det spelar väl inte dom någon roll om ni bter namn och smaken är ju som baken! Tycker Teddy är mycket finare! Elsa brukar heta Elsa-pälsa eller Piplisa (hon "pratar väldigt mycket, suck,,,), Alice brukar kallar Svarting för hon har mest svart i pälsen och Mellis för Finskan av den enklar anledningen att hon är född där ;-)
Maggie hete än så länge Maggie, men det kommer väl...
Kram Malin