Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning

Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning
Vi har genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning alla delar.

måndag 11 april 2011

Vatten apportering och ORM

Min fine prins




Igår var det dags för att prova apportera i vatten. Kl 07,45 plockade jag upp Gunilla och fin Ceasar. En härlig dag med strålande solsken.
Dagen gick väl sådär.Om ni kollar filmen så ville han inte alls simma efter någon apport eller ta den men innan dess då hade han minsann varit i på "förbjudet" ställe och badat.


 lyckades inte med filmbild idag men klicka på länken







Men efter att kameran stängts och Roger gett upp fast det påstår han ju att han aldrig gör=)kastade jag apporten i sidled i stället i vattnet och se på tusan då simmade han efter den OCH hämtade den till mig flera gånger. Så glad jag blev! Just då, men helt ärligt så var jag inte på bästa humör igår och det känns lite trist att vi inte får det till att funka och framför allt att Caspian inte verka tycka det är speciellt kul. Just i vattnet var väl kul att simma lite men annars sitter han mest och hänger alà Ior. Inte alls vanliga Caspian. Kan ju iof bero på att jag ökat kraven på honom. Han ska göra som jag säger och har jag sagt han ska tex sitta då ska han göra det tills jag säger något annat. Sen har han en väldigt respekt för Roger också kanske tänker han "det är elakingen som fått matte att sätta krav på mig".




Jag vet inte men börjar tappa sugen lite inte kul att alltid vara sämst. Någon gång önskar man ju att Caspian också ville vara som de andra=) eller iallfall som bror sin som var så duktig igår



Men Roger är en kanontränare och säger att inget är omöjligt allt löser  sig så får väl skylla på en tillfällig mattesvacka..


Men bäst i världen är han oavsett




 Men nu ska jag i allfall åka i väg en dag och träna vatten själv med honom och se om jag kan få honom att simma ut efter den och inte bara i sidled. Vi har ju ett par gånger kvar. Sen kom dagens värsta. Vi stannade kvar för att hjälpa till och observera fortsättningsgruppen. Jag och Gunilla fick fotouppdraget. Måste bara säga att jag träffade två så fina jaktcockrar

så här fint låg de i bilen med öppen lucka utan grind medan deras matte var och tränade sin flatte.

 där den ena verkligen fick visa vad sök och apportering innebär hon blev utskickad att söka upp en apport på andra sidan vattnet där vi trodde det skulle finnas en kvar. Fantastiskt att se in action och något att drömma om.





. Men iallfall vi skull gå vägen fram och ve och min fasa en ormjxxxxxel slingrar förbi och jag skriker så det var någon som trodde det var en häst. Rusar iväg och du är den en kursare som tyckte jag skulle tagit rätt på ormen så inte hundarna upptäckte den. Herre min skapare!! Vad trodde människan? jag som var stel av skräck?? inte en chans och det talade jag om men Gunilla den modiga vad gör hon jo stannar och plåtar den. TVI TVI TVI. Sen fick Gunilla leda mig ut jag vågade inte gå och vågade inte titta ner på marken. Var nog en syn!
En anna kul grej de på kursen kallar oss för systrarna de var bergsäkra på att vi var systrar iof är vi ju det men inte biologiskt bara mentalt.
Nu ska jag i väg på kurs med Lowa hoppas där inte finns några ormar.

En del av gruppen

5 kommentarer:

Malin sa...

Nu tränar ju inte jag med mina vovvar men jag kan tänka mig att det går i vågor precis som med oss människor? Att ibland är han jätteduktig och så helt plötsligt så verkar han ha tappat gnistan, glädjen lite? Det kommer nog tillbaka, ge inte upp, snart apporterar han som värsta proffset i vattnet!
Kram

Drömflocken sa...

Det kommer ska du se! får han bara nys om att apportera är kul.

Eva sa...

När jag såg "ORM" i rubriken undrade jag hur du alls lyckats skriva något:)
Med tanke på hur du peppat mig och kommit med glada tillrop om As utveckling och då jämfört med C så tror jag det kommer att fixa sig! Som A "gått i vågor" så antar jag att C gör det också:)

Sandra sa...

Herreguuud brorsan...hur tror din matte att du skall kunna koncentrera dig när hon hostar som en galning hela tiden när du laddar...hennes fel ju...syns helt klart på filmen...

Anonym sa...

Du glömde berätta om den fina springer spanieln som var så duktig på att apportera mitt koppel som ceasar fick med sig ut i dammen=)Kram Gunilla