Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning

Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning
Vi har genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning alla delar.

fredag 23 november 2012

inte önskvärd

Då är beslutet tagit av FCI sen en vecka tillbaka att sobel och alla andra sobelvarianter inte längre är en önskvärd färg på cocker och en cocker som föds med det är numera felfärgad och per automatik kommer att få en 0 på utställning.
För mig ett totalt idiotiskt beslut.
Hur sjutton kan man stryka en hel färg och hur många års avelsarbe tar det för att få bort den?
Dessutom tycker jag att sobel är en otroligt fin färg.

Jag inte godkänd? som är vackrast i världen


I veckan som gått har minsann jag blivit färdigt med andra delkursen i uppfödarutbildningen.
Ännu ett fint diplom att pryda väggen med.
Är så stolt tycker vi är så duktiga hela gänget som går.
Nu blir det jullov innan vi tar oss an delkurs 3.

Inget bra foto fick kopiera från facebook för mitt lagringutrymme är fullt och det går inte att ladda upp fler bilder. Har köpt mer utrymme men tar 24 timmar innan det kommer igång.

Vet att det är flera som undrar hur det går för Mikaela och hennes narkolepsi.
Som läget är nu har hon precis flyttat hem igen och har fått hoppat av studierna.
Det fungerar inte att förena pluggandet med sjukdomen just nu.Hon mår för dåligt helt enkelt.
Nya mediciner håller på att provas ut och det tar 6 månader innan de ska utvärderas.
Hoppas hoppas att de ska fungera för henne.

Trevlig helg allihopa!!












10 kommentarer:

Sandra sa...

Vickken jävla korkad regel!!!!! Skall man inte avla friska hundar prio ett utan efter färg nu el!?
Hundvärlden görs märklig pga av oss människor.

O jäääävla skitspruta som gjort livet så kämpigt för M...skandal!!!!

Grattis till kursresultat :)

Eva sa...

Och "gamla" Sobel då? Ska de också nollas eller?
Låter helkonstigt! Håller helt med att det ju ska vara fysiken och mentaliteten i första hand. Färg också givetvis, men har sobel några särskilda problem eller?
Stackars Mikaela! Fasen vad de råkat illa ut de som blev dåliga! Hoppas dels att hon hittar medicin som fungerar, dels att hon och de andra får vettig ersättning!
Kram!

Katarina sa...

Det är för mig totalt ofattbart hur man kan fatta ett sådant beslut med tanke på hur många sobel det finns. Och så vackra som de är! Usch och fy!!!

Men stort grattis till diplomet!
Kram

Hanna aka Lilla My sa...

Otroligt korkat! Känns som det finns viktigare beslut att ta i hundvärlden, än färgen på pälsarna.

Kylle sa...

Att dom bara kan komma på det, en så vacker färg
Så jobbigt för dottern! Hoppas det blir bättre med ny
medicin

Linda sa...

What?? Min favorit färg ju....Helt galet i mitt tycke. SJUKT!!!!

Valle med flock sa...

I mångas; och även mitt tycke, en av de vackraste färgerna/teckningen på en cocker! Mycket märkliigt beslut! Hoppas det löser sig på bästa sätt för Mickan! Kram

Valle med flock sa...

I mångas; och även mitt tycke, en av de vackraste färgerna/teckningen på en cocker! Mycket märkliigt beslut! Hoppas det löser sig på bästa sätt för Mickan! Kram

Dolores sa...

Kan väl inte göra annat än att hålla med dig men detta ganska så korkade beslut har ju stötts och blötts under väldigt många år så en nyhet är väl det egentligen inte. Det som är nytt är ju att FCI har godkänt den engelska cockerklubbens beslut då det är dom som är ägare till rasen och sätter standarden.
Tråkigt att en hundfärg som är "ren" inte är godkänd sedan kan man ju tycka att tantecknade roans som är godkänd färg ser mer orena ut. Men jag tror att sobelf'ärgen är inte framavlad i England utan kommer mest från utlandet dvs Sverige osv och då tycker de engelska uppfödarna att det är en felaktig färg.Hade den kommit ifrån England så hade den nog godkänts. Men engelsmännen är ju kända för sin konservatism. Men det är min privata åsikt.
Tack för din kommentar hos mig och jag kan inte göra annat än att hålla med dig i frågan ang syskon som får bebisar.
// Dolores

Anonym sa...

Hälsa Mikaela från alla oss här på Pa-labb. Hoppas att det bättrar sig snart.