Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning

Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning
Vi har genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning alla delar.

onsdag 11 april 2012

Tandvård

Igår kväll var jag och Gunilla på en föreläsning om tandvård . Föreläsare var Karin Rådberg en veterinär med specialintresse på tänder.
Mycket intressant och lärorikt.
Karin pratade bla om bedömning av bett, anatomi, munnens funktion, samt de vanligaste problemen tandsten, tandlossning, frakturer och felbett.Fick också lära oss att det allra bästa sättet att hålla plack borta från tänderna var att borsta tänderna på hunden det tog bort runt 70% av beläggningen på tanden. Helst skulle man göra det varje dag. Mest problem med tänder har små hundar . Sen har vissa hundar väldigt bra immunförsvar i munnen och på det viset har en väldigt bra munhälsa då den själv tar han om "skräpet".



Föreläsningen var i samarbete med Royal Canin och Nord skånska kennelklubben.
Tycker det är kul och viktigt att ta tillfällen i akt att lära sig mer. Man blir ju aldrig fullärd.Sen träffar man ju alltid på gamla bekanta och nya bekanta. Döm av min förvåning att ordförande i Nordskånskan var min spårläggar kompis från i söndags.

2 kommentarer:

Drömflocken sa...

Jäkla skit att jag inte orkade fullkomligt slut i batterierna.
Du får hålla föreläsning för mej

Katarina sa...

Ett av mina dåliga samveten... Vet ju att man ska borsta tänderna på hundarna, men blir det gjort? Nej...