Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning

Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning
Vi har genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning alla delar.

lördag 27 september 2008

spårhelg igen=)

Eva och Caspian

Då var det helg igen och hur tillbringar man den bäst? I skogen verkar det som. Igår kväll var det samling 17.30 för spårläggning. Även idag skulle vi lägga spåret själv. Fick som tur var en bit skog som jag kände till så denna gång var jag in rädd för att komma bort. Tyckt jag fick till ett bra spår denna gången. Kändes jättelångt när jag la det men med facit i hand var det bara 400 meter men i övrigt bra så visst lär man sig. Var hemma framåt 19,30 igår. Imorse samling 8,00. Gunilla fick vara lite dagmamma idag med åt Caspian så ingen sovmorgon till dem heller. Idag fick Tindra gå ut först. Hon spårade jättebra idag trots lite svårigheter med spåret. Det var korsat 3 gånger visade det sig med ett annat så jättebra att hon lyckades spåra sitt rätt. Bara att inse att lägga spår i halvmörker har sina svårigheter Tindra jobbar och jobbar ger aldrig upp. Hade ett bra tempo. Förutom korsningar som inte gjorde mig nåt för bra med utmaning för Tindra (mer synd om Fanny som kulle komma efter och spåra i våra nytrampade spår) så var det ett jättebra spår och jag är nöjd med min tjej. Vid 10,00 kom Gunilla och det var dags för anlagskursen.Jag och en till skulle lägga "grisspåret" idag. Vi har en som ska vara helt rådjursren. Tyvärr hade min kompanjon ont i ryggen och lite svårt att gå och lite annat också så det var inte helt lätt att få till ett bra spår och det blev väl lite sisådär men hunden "Ramses fixade det. Caspian ville inte alls spåra idag. Var mer ute på en söndagspromenad. Vinden låg på och jag såg att han vittrade i luftenoch det var första gången han spårade på torra löv det gick lite bättre i mossan men roligt att gå med honom var det inte men Eva sa han när ju bara bebis. Jaja men när man sen ser Ceasar spåra är det minsann ingen bebis i spåret. Han är bara så duktig. Man blir både stolt och avis=) Tur att man inte är så tävlingsinriktad utan glädjas/stöttar varandra i med och motgångar. Första gången Tindra gick ett viltspår var på hennes första valpkurs och hon kan nog varit en ca 7 mån och spårade ungefär som Caspian idag. Då blev hon "utdömd" och jag fick veta att av henne blir det aldrig någon spårhund det ligger inte för henne vilket jag trodde ett bra tag. Så nu vet jag att med tiden kommer Caspian också fatta vad det hela går ut på han ska bara vara mogen för det. Sen har jag ingen brådska. Jag spårar för att det är kul för hunden och kul hade Caspian idag även om jag inte tyckte det=) Imorgon är det anlagskurs igen och Caspian har kanske sovit på saken och kommit fram till vad det är han ska göra. För är det något hundarna är så är det trötta.

Snåla matte vill inte bjuda på macka!

Inga kommentarer: