Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning

Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning
Vi har genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning alla delar.

lördag 6 oktober 2012

BPH och spår

Japp det är vad vi har gjort.
Idag åkte jag och Thea till:
 

För att göra BPH dvs Beteende och personlighets beskrivning av hund.
Tyvärr hade fotografen andra uppdrag idag så inga foton togs under själva genomförandet.
Är ju första gången jag är med på BPH då jag tidigare gått MH. Numera rekommenderas det ju att man för de raser som inte kräver MH går BPH.
För mig kändes det lite som en lightversion och jag saknade några moment.
Ska dra igenom mina betraktelser av hur Thea reagerade. För hur det än beskrivs är det ju jag som som känner min hund.
 
Moment 1främmande person:Thea hälsar glatt hoppar upp och är nyfiken.När testledaren går iväg med henne tittar hon efter mig och vill till mig men går med. Thea är en sann mattegris. Där jag är där är hon.Max är en 4 hon får en 3 på glad i människor och en 2 i trygg. 
Jag undrar för mig själv lite att hur mycket mer glädje i människor de ville se?
Tycker det är utmärkt att hon inte följer med en okänd person utan tvekan.
 
Moment 2 föremålslek: Först busar man igång henne med hennes egen leksak sedan med testledarens leksak. Thea busas igång lätt och vill leka både med hennes sak och testledarens efter lite lek så nosar hon på de nya harspåren i banan.
Poäng: Energisk 2
lekfull: 3
För mig var Thea i full gång med lek vi hade dragkamp för fullt och hon apporterade saken. Att när jag slutade busa tyckte hon leken var klar och det var dags för lite spår.
 
Moment 3 matintresse:  Man hade med favorit godis i vårt fall korv som tesledaren fick. Hon riggade en liten matbar där hål i var det bara att dyka i ,hål 2 var där en burk satt ovanpå ,hål 3 var locket fastskruvat på burken. Hål 1 och 2 tömdes snabbt 3:an den gick inte att få upp hur hon är försökte vilken den såklart inte heller ska ,när övningen var slut öppnade jag den åt henne.
Poäng: energisk 4
Finns inte mycket att säga full fart mot korven tog lättaste först ,tvåan inga problem och trean försökte hon på alla sätt klura ut med både mun och tassar.
 
Moment 4 Överraskning: En halvkroppfigur flyger upp när vi kommer gående. Den var läskig och blev utskälld. Hon gick fram till den när jag tagit ett steg fram sen var den totalt ointressant för henne.
Vi fick sedan gå fram och tillbaka runt och Thea hade fullt upp med att nosa spår i daggen. Beskrivaren tolkade henne så här:
Nyfiken:2
Arg:3
Trygg:2
För mig hade hon släppt den totalt ointresserad av den när hon såg att det inte var "något" fanns roligare saker att intressera sig för. 2 på trygg? känns märkligt.
 
Moment 5 Skrammel: En trumma med kedja i börjar låta när vi närmar oss.
Poäng: Nyfiken 3
Trygg: 3
Ingen större reaktion hos Thea hon gick fram och sniffade sen var hon klar med den. Kan säga skrammlet i ett MH låter betydligt mer.
 
Moment 6 Närmande person: En person i hatt ,solglasögon och långkappa närmar sig stannar och vänder och vrider sig på olika av stånd. Thea satt en halvmeter före mig och studerade det hela knäpptyst. När jag gick fram gick hon också fram och nosade.
Poäng: Glad människor 2
Arg 0
Trygg 2
Återigen förstår jag inte riktigt bedömningen.En 2 på trygg ? hon var hur lugn och trygg som helst visade inte upp något annat. Satt lugnt framför mig och studerade det hela. När figuranten klädde av sig fick hon en Thea om halsen som gav henne många blöta pussar och figuranten sa att det var tur att hon hade ombyte med sig då det var en blöt Thea. Så glad i människor?
 
Moment 7 Underlag: Vi skulle gå upp på två olika vippbräder med olika underlag den ena var typ takplast och det andra underlaget var "metallunderlag med hål i". Jag fick inte titta på Thea men prata med henne. Hade henne i kort koppel och jag gick först. Jag kunde inte känna någon tvekan i kopplet eller att jag fick dra med henne utan hon gick fick gå strax bakom då det inte var plats att gå i bredd.
Poäng: Trygg 1
Ännu en sådan där märklig bedömning. Hon stannade inte ,tvekade inte,inget drag bakåt i kopplet iof hon tog ju inte täten heller. Samma moment gjordes två gånger och jag tror att hade en hund  tyckt det var läskigt så inte sjutton hade den följt med .
 
Moment 8 skott: Vi ska gå fram och tillbaka första gången går skottet av på halva sträckan sen ska jag sätta henne stå stilla och andra skottet går och vi ska sen går tillbaka till start.
Poäng Trygg 4
Thea är totalt skottoberörd men undrade nog var sjutton klöven var=)
Sen gjordes det en bedömning över alla moment.
Ljudlig poäng2. Japp Thea lät för hon ville hela tiden det skulle hända mer. Hon låter så när hon är otålig.
Positiv attityd 2. Obegripligt hon tog sig an varje utmaning med intresse när momentet var klart då ville hon utforska dofter och omgivning.. Det finns nog ingen mer glad och positiv hund än Lowa som verkligen älskar allt och alla. Tar sig an allt med stor nyfikenhet.
Så jag vet inte riktigt om jag tycker att denna beskrivningen gav en rätt bild av min hund.
En fråga som vi diskuterade en del på senaste uppfödarträffen då det var några som kände det samma.
Ska bli riktigt kul att läsa hela beskrivningen på rasdata när den kommer ut och se diagrammet och jämföra med andra cockrar. Jag hade turen att få en reservplats i ett Ridgeback gäng. En uppfödare av den rasen hade bokat banan och fått ett återbud så det var min lilla cocker och ett gäng fina ridgbackar
 
Beskrivaren avslutade med orden att det var en glad och trevlig hund jag hade som jag skulle vara nöjd med.
Och vet ni vad?
Thea är nummer ett iallfall för mig



Sen har vi ju spårat också i veckan.
Gissa vem som var med då?
Finaste Ceasar och Gunilla.
KUL!
 
Thea fick gå ett spår som legat 24 timmar och förövrigt alla moment som ingår i ett öppenklass spår.
 
Matte är lite osmidigt om man så säger.

Behagligt tempo och en spårnoga hund,
Ny platt lina som var så mycket bättre.
Fick lite kommentarer om att rosa sele och orange lina inte matchar.
JAG VET!!
Har bara inte hunnit till Teba och köpa en ny sele. Det kostar att ligga på topp fniss.

Här väntar vi på att skottet ska gå av.

En film av reaktionen eller vilken reaktion?
Som belöning en rätt äcklig klöv som hon åtminstone slickade lite på.

Liselotte tyckte att nu kunde vi allt ut och anmäla oss på spårprov.
Thea har utvecklats så mycket i höst att nu är det dags.
Så nu gäller det bara att hitta en domare som inte är ute på jakt för älgjakten börjar ju på måndag, Men o andra sidan vi har inte bråttom.
Nu kan det ju tyckas vara rysligt orättvist bara en massa Thea och Thea.
Men idag när jag kom hem så fick övriga gänget tillsammans med Gunillas gäng följa med på en lång härlig runda i skogen utan Thea.
Så tro inte jag glömmer dem"
Härlig helg på er alla!


7 kommentarer:

Sandra sa...

Åh vad jag längtar eftet att få gå riktiga spår i en skog med freija igen...konstiga de där testen tycker jag...nä strunt i dem o spåra istället...de e lajbans!!!

Emma o Malte sa...

BPH låter spännande! Kanske skulle valt att gå det istället för MH med Malte. Men spåra är ju helt klart toppenkul!

Eva sa...

Låter spännande med sådant prov, men av din beskrivning begriper inte heller jag ett smack av ":orna på "Trygg" i flera moment. Vad vill de ha???
Kul med spårningen! Men rosa väst till orange lina.... Nääää! (Jag är superfånig med färger:) Gafflar alltid om att det skär sig. )

Eva sa...

2:orna ska det ju vara!

cockettsriccardo sa...

Tycker Thea är en helt underbar liten Cocker fröken.
Å det jag set henne så är hon alltid lugn och trygg kommer så väl ihåg bilderna du lagt upp när hon var lite och låg vid ditt huvud.
Ha det gott

Towe, Ricco & Alfons & Gossip

cockettsriccardo sa...

Å Jag gillar med Rosa! Tycker din Klocka för rosabandet är helt underbar.

Towe

Grabbarna boys sa...

Det där provet verkade riktigt intressant...skulle verkligen vara kul att prova på!
Och spårningen verkar ju gå som tåget!!
Vov o kram!