Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning

Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning
Vi har genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning alla delar.

tisdag 20 januari 2009

uppfödarutbildningen

Igår så var det kursstart för mig och Gunilla. Vi var med oss 10 st. Det var förutom en ett gäng erfarna hundmänniskor därav merparten redan var uppfödare och hade kennel. Så det var fler än jag som var där för att fördjupa sina kunskaper och lära av varandra.Ska rabbla de raser jag minns pappillion,golden retreiver,pyreèner,bernersennen tror två hade den rasen,whippet,Pražský Krysarík en relativt ny ras i sverige som bara varit godkänd i 4 år och så vi med våra cockrar. Vi fick presentera oss och våra hndar vilken erfarenhet vi hade och vad vi gör med våra hundar. Sen bestämde vi hur vi skulle lägga upp kursen. Jag och Gunilla trodde väl lite i vår enfald att den är väl på några gånger men tji fick vi. Om vi hakar på och går allt kommer det att ta en 3 år innan vi är igenom allt material. Kursen är planerad utifrån SKK handböcker och denna terminen är det uppfödarboken och anatomiboken som vi ska arbeta efter. Det kommer att komma föreläsare och andra diverse experter inom det ämne vi behandlar och så kommer vi att dela våra egna erfarenhet med varandra.Vi ska träffas två gånger i månaden.Känner att det kommer nog att bli bra ska bli så kul att fördjupa sig i de olika ämnena. Även om jag väljer att inte skaffa fler valpar kommer jag att få enorm hundkunskap. KUL!!! I morse så ösregnade det när min klocka ringde och hela min kropp skrek NEJ till att gå ut och i dag beslöt jag mig för att helt enkelt strunta i morgonrundan och bara låta hundarna vara i trädgården. Vilket dåligt samvete jag fick sen men som kompenasation fick de en riktigt lång lerig och blöt runda i skogen där Caspian inte kunde förstå varför han inte kunde bada där han brukar. Det hände liksom inget när han hoppade i utan det var bara halt , han var väldigt irriterad på isen och jag glad. Men givetvis hittade han något ställe som inte frusit till där han kunde komma i. Eftersom jag hade så dåligt samvete lät jag dem slippa overallerna idag. Caspian som det var badtid för blev ordentligt tvättat ,fönad och stylad när vi kom hem. Trimningtid är bokad om ett par veckor för att bli av med lite valppäls till. Till Caspians fasa hade det blivit två tovor och det gillar han inte när matte ska reda ut dem. Men nu 'är det en så fin och väldoftande kille som ligger här bredvid mig. Tindra blev bara avduschad men också borstad och fin. I morgon blir det cockerpromenad om vi får ihopa det så det gäller väl att njuta av väldoften ikväll känner jag min hund rätt kommer han efter morgondagen vara en liten lortgris igen.

Inga kommentarer: