Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning

Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning
Vi har genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning alla delar.

söndag 18 april 2010

tokiga eller

Vad gör de allra flesta en lördag kväll kl 18,00? Inte tror jag att de samlas ute i skogen för att lägga spår man måste nog vara lite tokig för det=) Men igår hade jag tur för jag fick lägga med Gunilla.
Här är utrustningen framplockad,snitslar,klövar och blod
Bara att sätta igång. Två spår skulle vi lägga och vi resonerade oss fram till ett bra spår. Fördelen att gå med någon man känner väl.
Här snitslas spåret upp.

Och den som går efter i detta fallet jag drar klöven och droppar blod
När vi lagt första spåret som blev riktigt bra och halva spår två upptäcker vi att någon annan varit på "vår" mark och lagt spår vi hittade snitslar som inte var våra. Ringer Kim vad ska vi göra nu? De hade redan fått info om att "någon" varit på vår mark så det var bara att gå tillbaka och plocka ihop allt få en ny bit mark och börja om från början. Då var inte humöret på topp ska jag villigt erkänna och vi resonerade att det får bli som det blir. Framåt 21,00 var vi klara sist av alla bara vi kvar alla andra hade åkt hem.Mutter mutter från oss.
Men det hade gått över till i dag. Kl 08,00 stod vi redo i skogen igen.Lowa tog några frivarv runt parkeringen för att hälsa på allt och alla. Jag har inte världens mest lyckade bilsituation just nu min är i sönder och får ha Uffes gamla Golf där bageluckan gått i baklås så aningen bökigt är det. Men  som vanligt kommer Lowa undan med det mesta och får åhhh så söt. .Idag fick jag starta med att lägge ett litet kort spår sen var det Caspians tur att få sätta igång. Är så nöjd med honom. Tror det var hans bästa spår någonsin. Tog sig två bad dit jag vägrade gå efter honom men annars ett vad jag kallar klockrent spår. Duktiga killen. Bar klöven nästan hela vägen till bilen.

Sen var det dags att följa med och bedömma spåren vi la igår och tänk bägge spåren hade blivit bra. Det var två taxar som gick våra spår. Jag lyckades köra in i en sten och ha i sönder fälgen på bilen men lyckades så småningom ta mig hem.
Vi hade Kalle grillmästar med oss

Som fixar så goda hamburgare åt oss när förmiddagens spår redovisas.

Hela gänget

Lowa stod sen på tur och det var hennes andra spår någonsin.
spårstart
Lilla loppan så duktig hon är.Spårar en del som Tindra och jag har lätt att läsa henne. Var ute och snurrade lite men har koll på sitt spår och vet vart hon ska hämta upp det.



Tyvärr var där ett gäng danskar som roat sig med att gå och plocka ner snitslarna så jag missade första gången hon hittade sin klöv. Hon vet ju inte vad hon ska göra med klöven så hon tog en extra runda runt medan spåläggaren letade var den var.Men vid andra rundan var jag också med och massor av beröm fick hon.



Är inte så intressad av den än så länge men kommer nog.
Sist ut var Tindra som startade sitt spår så här:

Ett av många kärr hon besökte. Tindra älskar att spåra är superduktig och så säker
 Spårar som en cocker dvs slår en del vilket innebär att man är inne i diverse snår och springer


Tempo har hon också men eftersom hon spårar yvigt har en ev domare inga problem att följa med det är bara jag som får springa
Det blev Tindra som fick gå det spåret som vi korsat kvällen innan och jag var lite spänd på hur hon skulle lösa det skulle hon följa i mina spår där det även var blodat eller fortsätta sitt eget? Inga problem för damen. Hon markerade tydligt att här var något annat snusade in doften för att sen fortsätta sitt eget spår. Det tycker jag var duktigt välja bort mattespår för att fullfölja sitt arbete. Tindra blev som tokig i klöven kastade och busade med den. Något hon aldrig gjort innan brukar inte bry sig om den speciellt mycket.


Min härliga Tindra sån glädje för henne.
Efter en ny genomgång där mina hundar fick bra "betyg". Även Ceasar fick toppbetyg var dagen slut vid 16,00 tiden. Trött matte trötta hundar. Men en härlig helg. Nästa helg är det dags igen. Tokiga hundmänniskor=)

Innan jag drog ut på spår igår sydde jag ett nytt täcke åt Lowa på nya maskinen. Hittade ett så fint med silverstjärnor. Stjärnor till en stjärna hon heter ju Orion i stamtavlan.Fodrade det med silvertyg och sen silverkant. Blev fint tycker jag.



7 kommentarer:

Katarina sa...

Måste erkänna att jag är lite avundsjuk på ert hundgäng. Hade jag haft spårkompisar så hade vi gått den där kursen jag hade anmält oss till... nu blev det agility istället.
-Klart Lowa skall ha stjärnor på sitt täcke - passar perfekt!

Madde sa...

Håller med om att man blir lite avundsjuk på erat hundgäng. Är så härligt när man samlas flera stycken med samma intressen. Vill komma med något sådant bra gäng oxå.

Sandra sa...

Synd att det är lite långt till er annars hade jag gärna hakat på och provat att spåra...ni verkar ha det kul och så duktiga hundarna är!!!!!!

Lowa är SUPERSNYGG i sitt nya täcke...den vinröda färgen klär henne perfekt!!!

Kylle sa...

Så snygg hon är i nya täcket!
Jag har ägnat dagen åt att sy ett nytt täcke till vem är inte bestämt. Saknar några meter kantband i lila innan det är klart. Råkade hamna på stoffochstil igår, och gjorde flera fynd. Fick en ny ide som jag har testa idag..........
Duktiga spårhundar du har!!! Har lite träningskryp i kroppen har varit sjuk och inte tränat på flera dagar.... Får ta igen det i morgon!
Ha de gott/

Grabbarna boys sa...

Oj, oj, oj vad mycket ni har gjort.
Önskar också att vi var ett gäng spår intresserade hundtokiga personer här i närheten.
Men visst, många hundtokiga personer är vi här så en liten spårgrupp kanske vi kan få ihop med tiden.
Superfint täcke du sytt :)
Kram Patricia!!!

Malin sa...

HUR mycket energi har du människa ;-)? Tror inte heller det är så många som är ute en lördagkväll och lägger spår, själva så hade vi öppnat en flaska rött och tänt grillen vid 18 ;-)... Kul att det gick så bra för dina vovvar, speciellt Lowa som bara gjort det en gång! Trist att folk roar sig med att förstöra och plocka ner markeringarna, man upphörs aldrig att förvånas över en del människor!
Förstår att både matte och vovvar var "ganska" trötta efteråt ;-)...
Kram

Marie sa...

Hi, hi lite tokiga är ni allt! Men jag förstår er precis! Låter jätteroligt med viltspår och jag skulle gärna prova på det. Vad duktiga de är alla dina vovvar!
Täcket till Lowa blev supersnyggt, vad annat passar till en liten stjärna :-)
PS, tack för grattiset!