Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning

Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning
Vi har genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning alla delar.

torsdag 26 mars 2009

ändra sig

Kan inte hålla mig så det blir väl lite bloggande ändå.Idag bestämde jag mig för att öva inkallningCaspian eftersom det är lite si och så med den ibland. Överambitiös är jag som vanligt och bestämde mig för att träna i parken här bredvid med massor av störningmoment. Satte han och travade iväg en 20 m precis vid bäcken som rinner full med ankor. Caspian satt snällt kvar och jag kallade jag kunde se hur hans hjärna arbetade om vad han skulle göra. Sen kommer han passerar rakt förbi mig rätt ner i bäcken som är ganska bred och halvdjup. Där startar vi ankjakten simmandes. Min tanke var måtte han inte gå upp på fel sida och det är inte långt till en väl trafikerad väg. Fick tag i kopplet och läste lusen av honom. Och som den amtiösa person jag är beslutar jag mig för att göra samma sak en gång till. Denna gången tog Caspian lite längre betänktetid på sig för att sedan göra om exakt samma sak. Han hade hur kul som helst. Jag kunde inte låta bli att skratta lite i smyg innan jag återigen fick tag i en dyngsur hundelände som fick sig en skrapa igen. Sen tränade vi inte det mer. Utan det blev koppel träning och fotgång som han är duktig på. Efter lite promenerade och på en helt annan plats utan ankor och vatten gjorde jag nytt inkallningförsök och denna gången gick jag bara 5 m och se då kom han hur glatt som helst.Flera gånger och på olika ställen. Har tränat lite lydnads övningar efter bästa förmåga jag kan ju inte så mycket men så gott jag kan. Det som brister många gånger är kontakten då han har lite av en påknapp och då är allt annat mycket roligare än matte. Sen i vissa lägen har vi en enormt bra kontakt beror lite på vilken miljö vi är i. Men skulle behöva lite kontakt och inkallningstips då mina idéer börjar sina.

Inga kommentarer: