Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning

Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning
Vi har genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning alla delar.

tisdag 7 september 2010

Kurs

Igår var det kurs igen och än en gång så kul det är. Den absolut roligaste kurs jag någonsin gått. Tack Gunilla att du övertalade mig.
Igår skulle vi får prova på eftersök och uppletande. Gruppen delades på två och när halva gänget var i skogen fick vi andra prova på agillity. Första gången Caspian får prova på "riktiga" hinder inte bara mina hemfixade. Stegen te.x har han aldrig gjort men med lite kassler på stegen fixar han allt.

http://www.youtube.com/watch?v=saS7GNjLXu4
En smal tunnel i plåt var han först lite tveksam till men återigen kassler gör underverk han fungerade även som städare till en annan hund som trots godsaker vägrade. Ett stort godissök torn av däck fanns också :
http://www.youtube.com/watch?v=ETCJmFp6ZIc
Sen var det äntligen dags för vår grupp och jag kan säga att det hade börjat mörkna rejält.Vi hjälptes åt att vara figuranter och det var enormt kul att se hundarna arbeta. Sist ut var Caspian och då var det mörkt. Jag hade mina tveksamheter svart skog ,svart hund med en massa goda dofter. Men återigen överaskade han mig och klarade sin uppgift utmärkt och hade väldigt bråttom tillbaka till mig. Jag blir så förvånad över dessa djur som så snabbt lär sig vad det är som förväntas av dem.Nu älskar ju Caspian spår men det var ju trots allt i en helt ny form. Jag var så glad när vi gick tillbaka. Diskuterade med Roger (tränaren) Caspians stora viltintresse och vad dyker då upp tre små söta kattungar som Caspians genast ska till ....trodde han. Roger frågade om han fick låna honom och mycket snabbt lärde sig Caspian att så uppför man sig inte detta med hjälp av kroppspråk och röst. Sen var det min tur att testa och se min lille prins begrep att även matte bestämmer. Nu har jag fått ännu ett verktyg att jobba med. Nästa gång ska fröken Lowa få följa med för vi ska se om Roger har något bra knep att lära lilla damen hur man ska gå fint i koppel.

8 kommentarer:

cockettsriccardo sa...

Va kul!
Är det hos Roger Å ?
Härligt när allt går bra!
Kram Ricco & Towe

Sandra sa...

Kan du inte ta med Freija oxå!?

Grabbarna boys sa...

Häftigt!!!!
En riktig militärbana, den skulle Abbe gillat.
Vov från grabbarna boys!!

TYSON OCH GÄNGET sa...

Vad skoj att det gick så bra, alltid kul att testa på nya saker :-)

Elons matte sa...

Caspian är ju jätteduktig, jag skulle vara rädd att Elon skulle ramla ner om han testade ett lika hinder !

Malin sa...

Vad kul att det går så bra och att han verkar tycka det är SÅ roligt! Mysigt att komma iväg så där med bara en vovve och göra något tillsammans.
Sv. Det är Alice som väntar valpar denna gång, Elsa ska inte paras förrän nästa sommar...
Kram

Marie sa...

Det är så roligt att få läsa om er kurs! Den verkar vara toppen!
Kram!

Elons matte sa...

Alltid bra att få tips från någon kursledare. Det hjälper mycket i olika situationer. Vi har fått mycket hjälp av våran kursledare med Elon i början. Vi börjar spårkurs nu på söndag. Ska bli kul.
Ha en bra helg.
/Elons matte