Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning

Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning
Vi har genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning alla delar.

tisdag 14 september 2010

Valle

Fick ett mail ifrån Valles familj som gjorde mig otroligt stolt och glad så jag måste bara låta er läsa det:

Hejsan Carina!

Tänkte bara berätta att Valle var med på mitt jobb häromdan. Där träffade han en anhörig som är väldigt rutinerad

"brukshundsmänniska". Hon tyckte jättemycket om Valle - exteriört, hans behagliga bemötande gentemot människor (trots sin ringa ålder), och även hans mentalitet (berättade om första månaderna med Valle m.m). Jag växte flera cm, stolt som en tupp över VillerValle! Så ta åt dej - hon sa att du lyckats perfekt, det är "sådana här hundar vi vill ha! " Med dessa egenskaper kan man komma hur långt som helst, eller rättare sagt så sa hon att du kommer inte långt utan dem. Hans OERHÖRT starka vilja, som ibland kan få mej att vilja gråta, ska jag vara väldigt tacksam för, sa hon och skrattade! Hennes hundar är likadana! Så tack för en "perfekt hund" ! Kram Camilla och Mathias
 Är hitintills otroligt nöjd med alla Tindras avkommor som ger sina ägare framför allt stor glädje men som även är exteriört fina.

Nu till något helt annat det var ju återigen kurs igår med en något ofokuserad Caspian. Kan ju bero på en skällande Lowa i bilen hon som i vanliga fall är tyst och snäll i bilen tror hon tyckte orättvisan var enorm över att inte hon fick vara med.
Idag bestod den stora prövningen av att få min underbara hund att inte bry sig om en bur med en brevduva i. Vi skulle passera den utan koppel på nära håll utan att han så mycket som fick ta ett steg mot den och det gick strålande men när buren togs bort och duvan lyfte ja då "lyfte" Caspian också. Tjoho duvjakt till omväxling mot ankorna MEN efter kanske 50 meter då kom han på inkallning! Så ett steg fram och ett bak,





bild lånad av mattemormor  
Kan även säga att det var nyttigt att träna med Lowa som störning jag fick jobba betydligt hårdare på att få honom att fokusera. På fria leken fick han gå och snusa som han ville och jag drog mig åt sidan utan att han såg det efter en liten liten stund började han sakna mig och då blev det full fart att leta matte så jag är så nöjd med honom. Tyvärr missar vi nästa gång pga av föräldrarmöte det sista någonsin jag behöver gå på efter 18 år tyckte Uffe kunde gått själv men han la in en protest har vi nu gått tillsammans på alla så ska vi minsann göra det på det sist också tyckte han.Men nästa gång kommer duvan vara utbytt mot en iller och det kunde ju varit intressant.
Ikväll har jag och Mickan tagit hundarna på en lång blöt runda i skogen så gissa vad de gör nu? Rätt sover gott och Mickan sitter och gör ett författar porträtt om August Strindberg. Jag är rätt nöjd över att bara behöva blogga. Kram på er alla och tack för alla gratulationer!

5 kommentarer:

Sandra sa...

Kan bara instämma...TACK för en UNDERBART rolig hund som gett mig några grå hår, många skratt, men framförallt otroligt mycket KÄRLEK!

Susann Larsson sa...

Kan bara hålla med. Älskar verkligen Victor otroligt mycket. Snäll, gosig och envis. Att han sen är fin att titta på är en bonus:)

Eva sa...

Självklart att du ska vara stolt över dina finingar!
Jag tar med mig det där uttalandet lite också, bara för att det låter likt A också:)
Han KAN förresten koncentrera sig på 2 saker - om den ena är att försöka få hoppa på bästaste Gunnel...:)

Grabbarna boys sa...

Ja, "sug på karamellen länge".
Det måste kännas bra att få så mycket beröm.
Sånt värmer och det kan man "leva" länge på.
Ha det så bra.
Kram!!

Malin sa...

Vad glad man blir som uppfödare när valpköparna är så nöjda, förstår att du blev jätteglad över det brevet. Det är ju liksom det man vill, att dom som köper valp sak få många lyckliga år med en sund, trevlig följeslagare!
Kram