Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning

Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning
Vi har genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning alla delar.

söndag 15 mars 2009

spår

Imorse kl 08,00 var det äntligen dags för att börja spåra igen och jag har verkligen längtat.Såg fram emot hur Caspian skulle agera och mot Tindras glädje i spårskogen. Idag spårade vi(Gunilla och jag) med fel grupp. Vår grupp startar inte förrän den 28 men då har vi handlerkurs och Eva och Kim fixade genast in oss här. För mig som varit med ett tag var det några gamla bekantingar och ett helt gäng nya. Först var det genomgång av spårläggningen och det känner jag att den biten kan jag numera men det var en nybörjar grupp och det skadar aldrig med repetition. Sen skulle vi välja spårkompis att lägga med och Gunilla och jag blev snabbt stoppade vi fick inte lägga tillsammans trots våra övertalningsförsök=) alla skulle lägga med en ny kompis. Jag hittade snabbt en ny trevlig tjej att spåra med. Hanna hon har en Lancashire heeler och det var riktigt kul att höra henne berätta om sin ras som jag inte kan något om alls. Det var Hannas premiär på viltspår och hon var rätt glad att gå med mig som kan. Vi samarbetade jättebra man lär sig mycket av att tillsammans hitta bra lösningar på spåret. Det vi inte tänkte på var att vi korsade en hel del gamla skogsmaskin spår som nybörjarhundar kan ha svårt att där inte tappa spåret eftersom där finns rester av kemikalier och där ska man bloda lite mer. Sen att för första gången tror jag för min del hade vi lagt ett för långt spår!! Vi skulle lägga på 200 m men det blev ca 350 m. Men annars var det bra spår som vi var nöjda med och även de hundar som sen gick dem. Sen var det först dags för ett litet släpspår för att kolla spårvilligheten och Caspian visste vad han gjorde men det tog lite tid.Tyckte han var duktig Ceasar stod alldeles i närheten och väntade på sin tur och trots att brossan var lockande fixade han det. Efter ännu mer väntat var det dags för långa spåret fast det var ju bara 200 m. Var riktigt imponerad och nöjd med min kille idag. Han har inte bråttom men det är ingen nackdel att det inte går fort utan det är ett lite lagom tempo . Han är spårnoga och har koll på sitt spår slår lite i sitt spårande vilket är rastypiskt och inte ska korrigeras. Största distraktionen var att mitt under hans bloduppehåll dök det upp en orienterare som hade en kontroll precis bredvid hans spår. Vimlade av orienterare i skogen idag och de trampar ju i alla spår så snacka om att det var lukter överallt. Men trots att Caspian hade lit bry med honom och fick ju kolla upp vadhan gjorde så hade han koll på sitt spår och hittade fram till sin klöv som han till min förvåning inte var speciellt intresserad av. Men riktigt duktig var han och de tyckte även de som gick med och kollade. Sen efter ännu mer väntan var det dags för en laddad orastad Tindra.Framme vid spårstart gick hon fram till uppsparken fick upp vittringen för att gå åt sidan sätta sig och bajsa sen återgå till att starta upp sitt spår. Såg så kul ut. Tindra spårade bra idag var inte lika yvig som vanligt och det fick jag förklaringen till när vi gått ca hälften. Tindra fick gå ett spår helt utan blod och bara efter en klöv som blivit dragen ett antal timmar tidigare. Hon spårade jättebra hade en viltstörnigen som jag korrigerade vilket man får och då återgick direkt till sitt spår. Min riktigt duktiga gumma idag. Även hon fick beröm Eva tycker att Tindra är väldigt duktig och spårsäker en riktigt bra spårhund och gissa om jag blev glad! Kul när folk tycker att man har en duktig hund allra helst av någon som kan det hela och är opartiskt. När kl var 15,00 var spårdagen slut idag. Har haft en kul och rolig dag idag och det var ett härligt spårgäng. När vi kom hem var det upp duschen direkt och bägge hundarna fick sig ett välbehövligt bad. Idag fick de självtorka och för en stund sen blev det kammade och fina. Ikväll blir det mysigt med två rena fina hundar i sängen.

Inga kommentarer: