Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning

Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning
Vi har genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning alla delar.

söndag 21 september 2008

vilken helg i skogen!!!

Vilken helg det har varit! Startade i fredagskväll kl 17,30 med spårläggning. Denna gång fick jag ensam lägga spår ett öppenklass spår skulle det vara och jag skulle rita spårkarta också. Mycket modiga ledare(Eva och Kim) som vågar skicka ut mig som har noll lokalsinne ensam=).Det blev ett hyfsat bra spår lite för kort och en mycket märklig återgång som i inte var märklig när jag la den. Var hemma vid 19,30 . I går morse var det samling i skogen kl 10,00 för då var det anlagskursen för Caspian. Det var inte Tindras tur för än kl 16,00 men eftersom jag inte skulle hinna hem i mellan fick hon också åka med. Gunilla och jag skulle lägga två st 300 meters spår med vinklar och bloduppehåll. Gjorde bra spår idag tycker jag. Sen var det dags att vänta in dem. Då fick hundarna komma ut och lufta sig lite och Caspian och Ceasar tyckte där var mycket spännande att upptäcka och framför allt man har ju varandra att busa med om tiden skulle bli lång. För oss mattar och hussar går tiden snabbt. Vi var många i skogen igår så det är bara trevligt att sitta och prata bort tiden. Vi är ett härligt gäng i blandade åldrar men i skogen märks det inte alls av. Skoj med många olika raser som är representerade också tex, Tollare,skottar,taxar i olika storlekar och hårlag,golden retriver,blanding varhund/schäfer,border terries,softies,springe spaniel,och en ras som är vädigt ovanlig i Sverige är där också som jag inte kan namnet på sen är där ju vi cocker spaniels Caspian och Ceasar sen en vuxen tik som heter Molly. Jag har säkert glömt någon. När spåret legat i två timmar var det dags. Caspian spår var 75 meter långt med 1 vinkel. Han tog sig an spåret tveksamt vimsade lite de första 10-15 metrarna och då hann jag släppa kommentaren att han är lite småkorkad som tar tid på sig då tittade han upp på mig precis som om jag ska minsann visa dig. Tog resten av spåret utan tvekan en klockren vinkling sen fram till klöven och det var klart. Tog inte många minuter. Klöven är fortfarande lite läskig men Linda som var med lekte och busade med den så helt plötsligt var den jätteskoj. Tror att jag sätter ribban lite högt för att jag tycker det är så enkelt spår och förväntar mig att han ska fatta bums. Mer tålamod hos mig alltså, men de medföljande som skulle bedöma spåret tyckte han skötte sig jättebra. Även Ceasar gick det bra för han tuffar på som ett litet tåg fram till sin klöv utan någon som helst tvekan. Duktiga killar! Sen gick vi med och bedömde ett par spår. Vid 15,00 var vi färdiga med anlagsgruppen. Då tog jag och Gunilla våra hundar och gick runt den lilla sjön. Caspian och Ceasar fick springa lösa och de passade på att ta sig ett litet bad. Vågade inte släppa Tindra med tanke på alla spår som låg i skogen. KL 17,30 blev det äntligen dags för mig och Tindra att gå vårt spår. Då hade vi gått med och bedömt ett par andra i mellan. Behöver jag säga att Tindra var laddad. Hon hade väntat på detta sen 10,00 i morse. Hon spårade sitt spår plus en hel del andra som var längs med spårsträckan. Vimsade runder och utforskade verkligen omgivningen. Hon har hela tiden full koll på var hennes riktiga spår är och går med jämna mellan rum och hämtar upp det men sen kollar hon upp en massa annat också. Men hon spårade själv fram till klöven men det tog sin lilla tid. Med detta i bagaget hade jag väl inga större förhoppningar inför dagen då vi skulle gå ett ordinarieprov. Tankar började faktiskt rulla med vad har jag för bra ursäkt att inte dyka upp men det hade jag ju ingen. Så det var bara upp vid 7,00 ut och rasta henne en timme innan vi skulle åka. Samling 09,00. i Vedema. Vi gick spårprovet i taxklubbens regi och har haft en jättetur som kommit med då det var ont om domare till dagen. Tur man anmälde i augusti! Givetvis fick vi gå ut sist så det blev lite promenerade och väntan. 11,30 var det äntligen dags och jag var konstigt nog inte ett dugg nervös. Var så säker på att det inte skulle gå vägen då många rutinerade också hade de svårt i dag. Men lilla gumman var så duktig så.Jag hade glömt att ta vatten med ut skogen och märkte att hon var törstig så hon tog chansen när en lite bäck dök upp att hoppa i och dricka och svalka sig lite. Då trodde jag det skulle bli svårt för henne att hitta tillbaka. Men det gick vägen. Vågade knappt tro det. En helt annan hund i spåret idag. Visst skulle man kolla lite vad som fanns runt i kring men hon har sådan koll på sitt eget spår så det är bara för mig att hänga på. Som domaren sa det är cocker spårning. Skottet var det roligaste av allt tyckte Tindra. När det var dags att sätta ner henne för skott laddade hon som ett fullblod inför galoppen. När skottet gått av satte hon av i full fart i skottriktningen för att söka upp bytet som låg en bit framför. Inte för att hon bryr sig om klöven direkt men hon markerar den. Hon bar faktiskt den en liten bit idag. Blev så jätteglad och stolt över min Tindra. Bra poäng också 37. sätter in hela spårresultatet under Tindra resultat. Efteråt blev det korvgrillning och prisutdelning. En liten resevattenskål och hundmat var ju inte fel. Jag bara satt helt glad och laddade ur. Vilken helg alltså.

"Bara" en 1:a kvar till championatet!

Inga kommentarer: