Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning

Genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning
Vi har genomgått Svenska Kennelklubbens uppfödarutbildning alla delar.

onsdag 1 oktober 2008

hund på vift

Jag har varit rejält trött efter helgen och när klockan ringt på mogonen har jag önskat den lång väg bort. Idag bestämde jag mig för att åka til Vedema med hundarna för att de skulle få springa av sig rejält. På vägen dit som som är väl trafikerad kommer det en stor svart hund springades mitt på vägen. Bilarna bara susar förbi men jag kände att inte kan man bara låta den springa och bli påkörd. Stannar vid kanten och kallar på den. Samtidigt kommer en bil till och stannar med en man i.Kollar upp så den har halsband med telefonnummer och hämtar mobilen. Ber mannen hålla i hunden som då börjar morra åt honom men med mig går det bra. Ringer upp ägaren som talar om att det är jakt på gång och att hennes man haft hunden med och att hon ska försöka få tag i honom.Mannen som stannade för att hjälpa till blev nog lite rädd för hunden för han åkte direkt efter samtalet. Jag kunde ju inte stå där vid vägkanten och som tur var jag precis vid gula slingan och jag fick hunden med mig in innanför viltstängslet.Då ringer mobilen då är hennes man mitt uppe i jakten så kvinnan skulle kasta sig i bilen och komma skulle ta en kvart. Så där stod jag med bilen igång vid vägkanten men vågade inte gå för att stänga den med risk att hunden följde efter. Kunde ju inte heller ta hunden in i bilen för där var ju Tindra och Caspian. För att få hans intresse kastade jag pinnar osv så att han inte skulle dra iväg någonstans. Sen kom både mannen och kvinnan nästan samtidigt. De sa att hunden var mycket reserverad mot okända och var så glada att jag tagit hand om den.Den hade aldrig tidigare sprungit ut på vägen men hade nog haft viltkänning. Vet ju att man inte ska störa en jakthund i sitt arbete men denna var verkligen på villovägar. Kändes bra att det löste sig. I vedema tog jag Caspian och Tindra en härlig avkopplande runda. Tänkte så är det är lycka och rikedom att få vara ute i så underbar natur med två hundar springades runt benen. Passade på att träna inkallning med Caspian för han hänger ju gärna på Tindra och än så länge är han duktig. När han inte hinner med Tindra är det matte som gäller.Två trötta nöjda hundar har jag här hemma nu och en nöjd matte för det är mycket roligare att gå med lösa hundar i skogen än koppelpromenader i "byn". Om det är någon som funderat för hur det går för Christopher på sin tågluff kan jag berätta att han varit i Amsterdam,Bryssel,Paris,Barcelona,Marsille,Nice Monaco och är nu på väg till Madrid. Han har lyckats bli av med sin plånbok så jag fick upp och spärra kort mitt i natten för att dagen efter komma på att han glömde den på internetcafè och där den faktiskt fanns kvar med alla pengar! Han har sett liga fotboll i spanien,åkt vattenskidor med fallskärm kommer inte på namnet. Sett alla sevärdeheter i Paris ringde från eiffeltornets topp=)blivit förföljd av knarksäljare i Amsterdam mm.Med andra ord han klarar sig bra och nu är det bara 1 1/2 vecka tills jag har honom hemma igen!

Inga kommentarer: